سیلاب‌های-اخیر-ده‌ها-هزار-هکتار-زمین-را-نابود-کرده-است 

اوچا و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گزارش مشترک گفته‌اند که سیلاب‌های پسین در افغانستان به حدود ۱۰ هزار هکتار زمین زراعتی خسارت وارد کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ در گزارش این دو نهاد امروز ( سه‌شنبه، ۱۸ ثور) آمده است که این زمین‌های زراعتی در شرق و جنوب شرق این کشور تخریب شده‌اند.
بر بنیاد گزارش، ماه اپریل سال جاری از سه ماه اپریل در ۴۰ سال گذشته بوده که بارندگی‌های شدیدی در آن رخ داده و سیل ناشی از این بارندگی‌ها به ۱۰ هزار هکتار زمین زراعتی خسارت وارد کرده است.

در همین رابطه، جمعیت هلال احمر افغانی می‌گوید که سفارت چین در کابل ۱۰۰ هزار دالر کمک نقدی را به‌منظور رسیدگی به سیلاب‌زدگان اخیر در افغانستان  کمک کرده است.
جمعیت هلال احمر افغانی،  در خبرنامه‌ای گفته است که معاون سفارت چین در کابل ۱۰۰ هزار دالر کمک نقدی را به‌منظور رسیدگی به سیلاب‌زدگان اخیر در افغانستان  ، به نورالدین ترابی، معاون این نهاد تحویل داده است.
در این خبرنامه آمده است که معاون سفارت چین در جریان تحویل‌دهی این کمک گفته است، چین تصمیم دارد با افغان‌ها در بخش‌های مختلف همکاری کند.
با این حال، وزارت دولت به امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که سیلاب و بارندگی در چند روز اخیر جان ۸ نفر را گرفته و ۳ نفر دیگر شده است.
سخنگوی این وزارت، اعلام کرده است که بارندگی و سیلاب از تاریخ ششم ثور به این‌طرف در ولایت‌های قندهار، نورستان، بادغیس، غور، ننگرهار، میدان وردک، هرات، سمنگان، پنجشیر، لغمان، کنر، بغلان، قندوز، سرپل و پروان خسارات جانی و مالی برجای گذاشته است.
به‌گفته‌ی سخنگوی این وزارت، در این ولایت‌ها ۱۴۰ خانه‌ی مسکونی نیز به‌گونه‌ی کلی و قسمی تخریب شده و ۲۰ جریب زمین زراعتی و ۲۰ کیلومتر جاده را نیز تخریب کرده است.
این درحالی است که وزارت مهاجرین و عودت‌کنندکان گفته است که در پی سیلاب‌های اخیر بیش از یک‌هزار خانواده در ولایت غور بی‌جا شده‌اند.
 این وزارت در خبرنامه‌ی گفته است که در پی سیلاب‌های چند روز گذشته در ولایت غور، ۵۶۲ خانه مسکونی در ولسوالی مرغاب این ولایت به طور کامل تخریب شده‌اند و ۳۰۳ خانه دیگر به طور قسمی آسیب دیده‌اند.
این وزارت در خبرنامه‌ای خود نگاشته است که این سیلاب‌ها در بخش‌های از این ولایت سرازیر شده‌ و اکنون خانواده‌های آسیب‌دیده در فضای باز زندگی می‌کنند.
با این حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گوید، آمار جان باختگان سیلاب‌های اخیر در کشور به ۷۰ تن افزایش یافته و ۵۶ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.
 به گفته این وزارت، حدود دو هزار و ۵۰۰ خانه نیز در اثر این سیلاب‌ها به طور کُلی و قسمی تخریب شده است.
این درحالی است که برخی رسانه‌ها به نقل از وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امارت اسلامی افغانستان گزارش داده‌اند که شمار جان باخته‌گان سیلاب‌ها در کشور به دو برابر افزایش یافته‌اند.
 بر اساس این گزارش‌ها، در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها در روزهای اخیر دست‌کم ۶۶ نفر جان باخته و ۳۶ تن دیگر زخمی شدند. 
 سخنگوی وزارت دولت به امور رسیدگی به حوادث، در یک نشست خبری تعداد قربانیان سیلاب‌های اخیر در ۲۲ ولایت کشور را ۳۳ نفر اعلام کرده بود.
 همچنین این وزارت گفته است که در پی این سیلاب‌ها حدود ۶۰۰ رأس مواشی نیز تلف شده و به تعداد ۱۲۳۵ منزل به گونه کلی و قسمی آسیب و یا تخریب شده است که نیاز جدی به کمک‌های بشردوستانه دارند.

سیلاب‌های اخیر ده‌ها هزار هکتار زمین را نابود کرده است 

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد